Wie beslist er wat pervers is?

Kan je van jezelf zeggen dat je pervers bent,want pervers wil toch zeggen dat een bepaalde (sexuele)handeling afwijkt van het normale.Maar als ik zo'n handeling lekker vind,dan vind ik dat blijkbaar normaal,anders zou ik dit niet doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Pervers betekent:
1 verdorven;
2 verkeerd, ziekelijk tegennatuurlijk, onnatuurlijk;
3 behagen scheppend in abnormale lustbevrediging.

Het is een negatief woord, de term wordt vaak gebruikt voor seksuele gedragingen die afwijken van het als normaal beschouwde patroon.

Van oudsher wordt met perversie in engere zin
alle niet op de voortplanting gerichte seksuele gedragingen aangeduid.
De grens tussen 'normaal' en pervers gedrag is moeilijk te trekken.
In de 21e eeuw wordt het woord 'perversie' in de psychologie en de seksuologie niet veel meer gebruikt. Men spreekt dan vaak over 'parafilie' wat bijzondere voorkeuren betekent.

In de openheid die ontstond als gevolg van de seksuele revolutie werd duidelijk dat sommige zogenoemde perversiteiten behoren tot de veelvoorkomende variaties binnen het seksuele gedrag van de mens.

Met andere woorden: Normaal bestaat niet. Doe lekker wat je zelf en je partner fijn vindt.

En in sommige kringen staat het best wel stoer om te zeggen dat je perverse dingen doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt helemaal gelijk, wat mij betreft.
In feite kan je van jezelf niet zeggen dat je pervers bent, want je vindt die dingen vrij normaal.
Je zou het wel kunnen zeggen als je vindt dat de dingen die je leuk vindt, in het algemeen als pervers worden gezien.
Leuke vraag wel, spelen met taal....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Bingrid;

De omgeving labelt iemand als pervers als men diens gedrag of verkeuren veroordeelt. Jezelf als zodanig bestempelen moet je meer zien als provocatie, als teken trots te zijn op je afwijkende en rebelse gedrag. Overigens is perversie een zeer subjectief begrip: in een bijbelvast dorp heeft men er vast heel andere opvattingen over dan in een verderflijke grote stad. In het openbaar althans....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat beslis je in eerste instantie zelf . De grens is voor iedereen anders , wat jij normaal vind , kan een ander idioot vinden , en omgekeerd . Als je er niemand mee schaadt is het allemaal oke' en hoef je verders geen verantwoording af te leggen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar ook de toevoeging 'als je er niemand mee schaadt is het allemaal oké', lijkt mij. Een onschuldige maar ultiem rare fetish waar verder niemand last van heeft moet toch kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet ik hansv toch ook gelijk in geven , anderen bepalen uiteindelijk iets als pervers ! Maar de meeste mensen hebben nou eenmaal fantasieen op dit vlak , ook mensen waar je het totaal niet van verwacht . Zolang het allemaal legaal is , en er ZEKER GEEN kinderen - dieren - weer loze zwakken bij betrokken zijn zij het zo . Maar bingrid vroeg het van zich zelf af , en daar heb ik in eerste instantie mijn antwoord op gericht .
Het kan ook zijn dat als je in een hitsige stemming bent dit "normaal" vindt en in een serieuze stemming het "pervers" vindt.
13 jaar geleden
Ik kan je alleen maar gelijkgeven. Je kan dat van jezelf niet zeggen. Alleen een ander kan zeggen wat pervers is in zijn of haar ogen, maar dat is dan de mening van de ander. En een mening blijft alleen maar een mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,jij kan niet zeggen dat je pervers bent.Dat kan alleen iemand zeggen die anders denkt als jij.Maar wat is pervers?Ik weet het niet...ik weet alleen dat die dingen waar jij op kickt niet pervers zijn,lol,maar een anders denkend persoon dan jij of ik vindt dat misschien wel.Maar iedereen houd toch van goud en douched toch elke dag,haha?