wat gebeurt er als je een tv in een badkuip gooit ?

iedereen zegt wel : dan wordt je geëlektrocuteerd, maar hoe ziet dat er precies uit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je aardlekautomaat zal uit gaan. Dit om zulke geintjes tegen te gaan.
Puur water geleid niet Trouwens. Er moet een zout of zuur aanwezig zijn.
En je tv kan je bijna zeker weggooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Badzout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ja. Zolang ie niet ph neutraal is;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kraanwater geleid gewoon hoor, het is niet zuiver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ik dat dan dat kraanwater zuiver is?
Des te groter de verontreiniging Des te beter het geleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je aardlekschakelaar werkt a;;een als je apparaat geaard is. Daar TV's niet bedoeld zijn voor natte ruimten zijn ze niet geaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschil tussen aan en afvoer (fase en 0) komt doordat stroom het systeem uit lekt naar de aarde toe. De stroom moet dan wel ergens heen kunnen. Daar je TV niet is geaard kan de stroom niet afgevoerd worden via de aarde draad. Vanuit je bad gaat de stroom ook nergens heen door je kunststof badkuip tenzij je de moeite hebt genomen om het ding te aarden. Je kortsluiting zal dan eerder een stop door doen slaan. Een kortsluiting betekend niet automatisch ook lekstroom en daar je zowel fase als 0 in je badkuip hebt hangen en kraanwater goed geleid heb je te maken met een gewone kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardlekschakelaar gaat er alleen uit als de tv nog aangesloten was op het lichtnet en aanstaat, en dat staat er niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al heb je een kunstof bad, de gootsteen hoort geaard te zijn. Ook hoort er een aardnet onder de vloer te liggen. Bij moderne huizen is dit bijna zeker zo gemaakt. Een aardlek heeft niks met aarde te maken, het meet het verschil tussen fase en nul. Al is je kast niet geaard dan werkt een aardlek nog steeds. De aarde is er om de lekstroom weg te voeren naar aarde en zit NERGENS op een schakelaar verbonden, dit mag zelfs niet. Als er een verschil is meet een aardlek dit en gaat die er van uit dat er spanning via de aarde wegvloeit en gaat dan uitschakelen bij een verschil van 30mA. bij een normale huisinstallatie. Ongeagt of er aarde is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Btw een aardlekautomaat is er net voor een installatie te beveiligen waar geen aarde is.

Andere antwoorden (9)

Je tv gaat kapot en je stop slaat eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stop slaat er alleen uit als de tv nog aangesloten was op het lichtnet, en dat staat er niet bij.
Dan gebeurt er niets hij is dan alleen kapot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eerst de stekker eruit haalt, gebeurt er niets. Wel is je tv daarna aan vervanging toe ... en je zal de badkamervloer moeten dweilen. Het geeft nogal een waterverplaatsing :)
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
er staat nergens dat er water in zat toch? ;-)
MissBiggie
13 jaar geleden
Nee idd, heb jij weer een punt ;-)
Ff proefondervindelijk vaststellen zou ik zeggen. Misschien eerst met een föhn beginnen dan opbouwen! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektrocutie is overlijden ten gevolge van een elektrische stroom die door het lichaam loopt. Een kleine elektrische stroom, bijvoorbeeld afkomstig vanaf een batterij, is ongevaarlijk. Andere spanningsbronnen met in principe onbeperkte ladingstoevoer - zoals het lichtnet - worden boven 42 volt als levensgevaarlijk beschouwd. Het is echter de stroom die het gevaar veroorzaakt, niet de spanning. Een wisselstroom is gevaarlijker dan een gelijkstroom, maar een gelijkstroom is moeilijker los te laten doordat de samentrekking van spieren in één richting optreedt.

* Een geringe stroom (milliampères) die door het hart loopt, kan hierin ritmestoornissen opwekken door de geforceerde depolarisatie. Dit kan variëren van een korte pauze die vanzelf overgaat, tot het binnen enkele minuten tot de dood leidende kamerfibrilleren. De hiervoor benodigde elektrische energie is gering en hoeft niet of nauwelijks met warmteontwikkeling gepaard te gaan.
* Een voldoende grote stroom door andere vitale organen kan tot de dood leiden.

Je vraag
Aangesloten op het stroomnet en in een kunstof bad.

In de tv vindt een inwendige kortsluiting plaats (draadjes tegen elkaar aan) met als gevolg dat de zekering in je meterkast onderbroken wordt (er uit vliegt).
Aangesloten op het stroomnet en in een stalen bad.
De tv maakt sluiting over aarde en de aardlekschakelaar in de meterkast vliegt er uit. Een kleine kans dat ook je zekering er uit vliegt.

Mocht je toevallig zelf in het bad liggen in boven genoemde situaties, dan geef ik je een kans van 50% dat je wordt geëlektrocuteerd, vooral als de elektrische installatie door klungelaars is aangelegd. Is de installatie tip top in orde dan is de kans veel kleiner. Sowieso krijg je een flinke opsodemieter.

Op Google vind je verschillende berichten van mensen die op die manier de dood hebben gevonden. Om die reden heb je vaak geen stopcontact (officieel wandcontactdoos) in een badkamer.

Niet aangesloten op het stroomnet.

De tv wordt nat en kun je vervolgens weggooien.
Gooi je hem met een flinke smak in een bad, dan heb je kans dat de beeldbuis (oud type tv) implodeert en dan kun je de tv weggooien, moet men jou naar het ziekenhuis brengen en iemand anders moet de rotzooi opruimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord, interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer juist! +
Alleen een kunstof bad heeft een gootsteen van metaal. Die dient wel geaard te worden. Tevens een aardmat is verplicht, tenzij dit door de jou genoemde klungelaars word gemaakt;-)
Een badkamer is normaal ingedeeld in zones waar beschreven staat vanaf waneer een elektrisch onderdeel mag worden gemaakt.
De TV zal overlijden en de badkuip zal wat schade oplopen, b.v. afschilverend email. Anders wordt het als de TV nog op het lichtnet is aangesloten en speelt en de badkuip vol water zit em jij je daar in bevindt. De kans,dat je daarna nogmaals deze vraag kunt stellen is dan zeer klein!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het juiste anrwoord! Een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoord
Kristal
13 jaar geleden
hehe, eindelijk iemand die de vraag gelezen heeft... +1
De eerste vraag is of er wel of geen WATER in het bad zit.
Zit er water in dan bruist en sist het wat tot de aardlekschakelaar uit gaat.
Dis is het geval als de stroom die loopt via fase en nul 30 of meer milliampere van elkaar verschilt. De rest gaat immers op een of andere manier naar aarde en dat duidt op potentieel gevaar (de lekstroom naar aarde overscheidt dan een veilige grens.
Zit er wel water en bad zout in, dan kan een zo forse stroom lopen dat de stop er uit knalt.
Zit je zelf ook in het bad met zout water, dan is het te hoen dat de aardlekschakelaar snel en goed werkt.
Deze schakelt de stroom volledig af en kom je met de schok vrij.
Zit er geen aardlekschakelaar op, dan wacht je in het ongunstigste geval een pijnlijke door die in 20 seconden tot enige minuten intreedt.
Je enige kans op redding is een werkende aardlekschakelaar of iemand die acuut de stroom (stoppenkast) er af gooit.
Het is na een dergelijk ongeval belangrijk dat je onderzocht wordt door een arts.
Omdat de TV nadien onbruikbaar is en economisch gezien geen rol speelt ten opzichte van het gevaar, laat ik het aan de fantasie van anderen over hoe die het er van af brengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het hoogspanningsgedeelte wat zich in het apparaat bevindt er zorg voor draagt dan anderen naarstig op zoek moeten gaan naar uw uitvaartwensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan word de TV nat.